söndag 24 februari 2008

På smaksafari till matmässan 1

Matmässan "Passion för mat!" gick av stapeln i Eriksbergshallen i Göteborg under helgen. Som vanligt var det ett konstant mumsande under de timmar som vi strosade runt där. Efter att ha blandat ostar, lax, musslor, honung, marmelader, korvar, lufttorkad skinka, glass, oljor, bröd, choklad med mera, var allt jag längtade efter att komma hem med mina kap, lägga upp fötterna på soffan och lugna ner smaklökarna.

Några välbekanta ansikten syntes på mässan. Leif Mannerström gjorde en demonstration på scenen och vispade bernaisesås för glatta livet. Han och vi konstaterade att det faktiskt inte finns någon mening med att köpa påsbernaise när det går att göra egen på 10 minuter och som dessutom smakar gudomligt.

Leif Mannerström vispar bernaise.

Passionerade ostälskare fanns det gott om på mässan. Det här lilla hjulet Gruyere var ett av skötebarnen som Linnégatans ost tagit med sig. Vi provsmakade allt från 2 årig hushållsost till hantverksmässigt framställd opatöriserad ost från Jämtland.

En Gruyere gjord på 400 liter mjölk.

Superbäret Havtorn fanns i alla tänkbara konstellationer. Det har växt upp en mängd småföretag som satsat på alternativa grödor för att minska spannmålsproduktionen i landet. Havtorn har uppenbarligen varit ett populärt val.

Havtornsmarmelader, saft, sylt och gelé

Fram för mångfald på potatisfronten! Vi är så vana vid att tänka på potatis som billig basmat, men jag tycker den förtjänar betydligt mer än så. Vissa av sorterna som fanns här har betydligt lägre avkastning än modernt framavlade sorter, men jag kan definitivt tänka mig att betala några kronor extra för den ljuvliga smaken. Varsamt tillagad delikatesspotatis med en klick av Leif Mannerströms bernaise smakade underbart. Massor av kul salladsskott fanns också, men de går ju faktiskt att odla hemma.

Tänk om det här utbudet av potatis fanns i butikerna..

Fler rapporter från matmässan följer...

2 kommentarer:

Åsa sa...

Jag missade helt matmässan pga pengar. Möjligtvis hade jag kunnat skrapa ihop till inträdet men hur kul är det att inte ens kunna få med sig en bit ost hem... Av dina inlägg att läsa verkar det dock varit en alldeles superkul och smakfull mässa :)


Vad tycker du om getmjölken? Såg en skylt i helgen på Konsum Avenyn att de sålde getmjölk för 40 kr. Blev riktigt sugen att pröva.

Lisa sa...

Tråkigt att du missade matmässan. Det är ganska dyrt inträde, men jag kom hungrig och åt nog upp de pengarna på alla smakprov...

Konsum Avenyn är det enda ställe som säljer getmjölken än så länge (dock kostade den bara 25 kr på mässan).

Jag tyckte den var god med en mycket subtil getsmak. Min syster, som inte riktigt tål vanlig mjölk, klarade av att dricka den och gjord bland annat getlatte på den flaska hon fick :-)