söndag 10 februari 2008

Jaa, nuu känns det!



För ett par år sedan gick jag en yogakurs. Det skulle vara så bra träning för kropp och själ, smidiga muskler och ett glatt sinne säger väl ingen nej till. För att bli yogainstruktör krävs att man någonstans djupt därinne har en sadistisk ådra. Andra lektionstillfället hade jag lätt kvidande lyckats vika mig tredubbel och kommit ihåg att samtidigt sträcka på ryggen när jag i ögonvrån såg hur yogaläraren närmade sig. Ha, ha tänkte jag och tittade beklagande på killen bredvid som inte lyckats vika sig hälften så långt ner som jag, men yogaläraren hade tagit sikte på mig. Han hängde med sin fulla vikt ovanpå mig och utbrast efter ett ögonblick: "Jaaa, nuu känns det...". Jag svarade: "uff!"

Vår yogainstruktör hade dessutom ett antal intressanta mat-teorier som jag länge tänkt undersöka om de har någon vetenskaplig grund. Dryck till maten var förbjudet eftersom det spädde ut magsaften vilket fick till följd att det tog längre tid att bryta ner maten i magen. Någon som hört talas om detta? Hur gör man då när man äter soppa? Fiskar ur bitarna och dricker buljongen en halvtimme senare? Ett annat tips var att fylla halva tallriken med groddar var gång man äter. Det tipset skulle jag möjligtvis kunna tänka mig att följa vissa dagar åtminstone, men mest för att groddar är så gott!

Sallad med groddar och sojamarinerade sobanudlar

2 port

180 g sobanudlar (bovetenudlar)
1 avokado
1 rågad tsk honung
2 tsk risvinäger
1,5 msk ljus japansk soja
2 tsk sesamolja
1 tsk riven färsk ingefära
1/2 färsk strimlad chili
2 msk sesamfrön
Ett par nävar färska groddar tex mungbönsgroddar

Koka nudlarna i saltat vatten ca 6-7 minuter eller enligt anvisningarna på förpackningen. Blanda under tiden honung, risvinäger, soja, sesamolja, ingefära och chili i en skål. Häll av nudlarna i ett durkslag och spola hastigt igenom dem med kallt vatten. Blanda de kalla avrunna nudlarna med sojasåsen och låt gärna stå och dra en stund i kylskåpet.

Rosta sesamfrön i en torr panna tills de får svag färg. Blanda nudlarna med sesamfrön, skivad avokado och groddar.

Hur man groddar frön och linser vet nog de flesta, men här kommer en kort beskrivning. Häll upp det du vill grodda (mungbönor, alfa alfafrön, linser etc) i en rymlig burk.


Häll på vatten och låt stå ca ett halvt dygn. Häll av vattnet och ställ burken med locket på glänt i ett mörkt skåp. Skölj groddarna morgon och kväll tills de har blivit så stora som du vill ha dem. Efter ett dygn ser de ut så här:


Efter fyra dygn brukar de vara färdig att äta. Ett par timmar i ett ljust köksfönster gör att de blir lite trevligt gröna i topparna.

Inga kommentarer: