torsdag 7 februari 2008

Concombre chaud


Första gången jag läste om tillagad gurka var i Julia Childs "Mastering the Art of French Cooking". Hennes ungsbakade gurka såg i mitt huvud ut som en gratängform fylld med gröna maneter. Jag kunde inte för mitt liv förstå hur någon skulle vilja äta något dylikt. Turligtvis har jag blivit lite klokare sedan dess. Gurka håller formen förvånansvärt bra när man tillagar den och smakar friskt och krispigt. Den skulle fungera utmärkt i en pastasås med lax och dill, men här har den fått sällskap av svamp, lök, fetaost och bacon. Hur skulle de ingredienserna kunna smaka annat än bra?

Pasta med gurka, svamp och fetaost

4 portioner

350 g pasta (penne eller rigatone tex)
2 små slanggurkor
2 rödlökar
1 pkt bacon (gärna extra rökigt jägarbacon)
svamp tex champinjoner (jag använde ca 200g förvällda kantareller)
ev 1 dl vitt vin
1 dl lätt crème fraiche
100 g fetaost
ev riven parmesan

Koka upp vatten till pastan i en stor kastrull. Skala gurkorna lite slarvigt så att det mesta av skalet försvinner. Dela dem på längden och gröp ur kärnorna med en liten sked. Strimla i centimetertjocka skivor. Skala löken och strimla även den.


Strimla bacon och stek det knaprigt. Ta upp ur pannan och låt det rinna av på lite hushållspapper. Nu brukar det vara dags att börja koka pastan.

Tillsätt svamp och lök i stekpannan och stek tills det fått fin färg.


Vänd ner gurkskivor och bacon och tillsätt vin om du använder det. Låt vinet ånga av och tillsätt crème fraiche och 1-2 dl av kokvattnet från pastan. Låt såsen puttra ett par minuter. Krydda med salt och svartpeppar och smula ner fetaosten. Rör ner den nykokta pastan och servera med parmesan och körsbärstomater.

Inga kommentarer: