tisdag 4 mars 2008

Ensam hemma



De dagar jag är ensam hemma brukar jag passa på att laga sådan middag som jag vet att maken inte tycker om. En tur till affären brukar se ut på följande sätt: Mmmm pepparrot, jag får aldrig äta pepparrot annars (tar en stor bit) och kålrot, den såg fin ut. Bäst att ta med en palsternacka, lite rotselleri (mmm gott), några morötter, en purjolök och sallad. Dessutom är grönsakerna ekologiska så jag gör en välgärning för de ekologiska bönderna och klimathotet (klappar mig själv på axeln). Bönor måste jag naturligtvis ha och så några ekologiska äpplen förstås och så fortsätter det...

Väl hemma från affären lastar jag upp ett berg av grönsaker på köksbänken och börjar först i detta läget fundera på hur man ska komponera en måltid av dagens inköp. Avsaknaden av köttprodukter är slående, men det gör naturligtvis inget när så mycket härliga svenska rotfrukter ligger framför mig. Anser man att måltiden inte är komplett utan finns det mängder av trevliga saker man kan äta till rotfrukterna, rimmad oxbringa tex, annars kan man göra såhär:

Honungsrostade rotfrukter med pepparrotsyoghurt

Till mig och ett par matlådor

rotfrukter efter säsong, tex:
4 morötter
1 liten kålrot
1 klyfta rotselleri
2 palsternackor

1 rågad tsk honung
1/2 tsk torkad timjan
salt, peppar och olivolja

2 dl turkisk yoghurt
ca 1 msk riven pepparrot
salt

Kikärtspytt

4 dl kokta kikärtor
1 purjolök
1 äpple
1 tsk mald koriander
1 krm mald chili
salt, peppar och olivolja

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skär rotfrukterna i stavar och blanda dem med honung, timjan, olivolja, salt och peppar.


Sprid ut rotfrukterna i en ugnsfast form och rosta ca 30 minuter tills de är mjuka och fått trevlig gyllene färg, såhär:


Blanda yoghurt, riven pepparrot efter smak (jag använder bihålerensande mängder) och salt.

Skölj och strimla purjolöken och skär äpplet i tärningar. Stek kikärtorna i lite olivolja i en het panna, tillsätt koriander, chili, äpple, purjolök, salt och peppar efter en minut. Låt blandningen fräsa ytterligare någon minut och lägg upp tillsammans med rotfrukter och yoghurt.

6 kommentarer:

lina sa...

Det ser underbart gott ut! Rätt skönt att vara ensam ibland och välja enbart efter sin egen smak:)

Vera sa...

Gôtt!
jag är inne i ett pepparrotsstim just nu så gissa om jag slickar mig om munnen nu!
Det är faktiskt inte så illa att vara ensam ibland.

Lisa sa...

Det är rätt skönt att rå om sig själv ett litet tag. Dessutom får jag tillfälle att ägna mig åt grönsaksfrosseri och nävgrötstillverkning :-)

Vera sa...

Du jag hittade en kvarn i Sunne-trakten idag och där mal de bla skrädmjöl. De tom rostade havren på plats. Då tänkte jag på dig! Jag funderar på att åka dit i sommar för att få lite helfärskt mjöl!

Lisa sa...

Du menar kanske Stöpafors kvarn? Dit hade jag gärna åkt på studiebesök!

Det låter härligt att kunna köpa alldeles färskt mjöl direkt från kvarnen.

Anonym sa...

Vad gott. Jag älskar ugnsrostade grönsaker.