torsdag 22 maj 2008

På receptjakt i chokladdjungeln




Jag ska baka bröllopstårtor i sommar! Detta innebär att det varit ett väldigt funderande och bläddrande i kokböcker här hemma. Förra sommaren var det till mitt eget bröllop som jag bestämt mig för att baka tårtor och naturligtvis ville jag att de skulle bli perfekta.

Vad som följde var en låång serie provbak eftersom jag inte hade en aning om vad jag egentligen ville ha. Jag måste passa på att utdela ett stort tack till makens arbetskamrater som glatt och villigt tuggade sig igenom alla möjliga kreationer och kom med utlåtanden efteråt. Dock började jag tvivla på deras objektivitet efter de glada tillropen över den grisskära hallonsmörkrämstårtan som lutade betänkligt likt tornet i Piza...

Vägen till slutresultatet gick via mousstårtor på saftig chokladbotten, bärfylld cheescake på mjuk mandelbotten, luftiga sommartårtor och choklad i flera varianter. Dessutom var jag bara tvungen att testa sugarpaste som blivit allt mer vanligt på bröllopstårtor. Sugarpasten tillverkades naturligtvis hemma efter konstens alla regler och var som en silkesmjuk vit dröm att hantera. Den draperade sig villigt över tårtan utan minsta veck och efter garnering med ljusrosa rosenknoppar i sugarpaste tillsammans med blad och rankor av grön pistagemarsipan såg det ut som - en riktig bröllopstårta.

Jag klappade mig nöjt på axeln och trodde jag äntligen funnit den vinnande kandidaten tills den första biten provsmakats. Sugarpaste smakar, inte helt överraskande, sött, väldigt sött, överväldigande sött. Det var helt enkelt inte gott! Alla sockerkonstnärer må ursäkta, men kan någon tycka att det här faktiskt är en lika stor kulinarisk som estetisk njutning?

Smak går alltid före estetik i min värld och sökandet fortsatte. Min bröllopstårta får komma i ett senare inlägg. Tills vidare kommer en chokladkaka, som inte har ett vinnande utseende, men en fantastisk smak.

Chokladrutor med apelsin och mandel

200 g smör
200 g mörk choklad
5 ägg
4 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
2 1/2 msk kakao
1/2 - 1 dl hackade syltade apelsinskal
2 tsk vanilj
2 msk citruslikör
100 g hackad mandel

Värm ugnen till 175 grader och klä en ugnslångpanna (30 x 40 cm) med bakplåtspapper. Hacka mandeln och apelsinskalet (om du använder hela skal).



Smält smöret i en kastrull och lägg i chokladen bruten i bitar. Flytta kastrullen från värmen och låt chokladen smälta i det varma smöret. Vispa ägg och socker riktigt fluffigt.



Blanda mjöl, kakao, vanilj och bakpulver i en skål. Rör försiktigt ner mjölblandningen och chokladen i äggsmeten. Tillsätt apelsinskal, hälften av den hackade mandeln samt citruslikören och vänd ner i smeten.

Häll ut smeten i långpannan och strö över resterande mandel. Grädda ca 20 minuter och passa noga så kakan inte blir övergräddad utan fortfarande är saftig. Tips: något snyggare blir bitarna om man kan bärga sig tills kakan svalnat en aning innan den skärs upp...

Inga kommentarer: